Przeskocz do treści

Saksonia 2022

Sprawozdanie z wyjazdu Klubu Rowerowego Adwokatury Polskiej w dniach 14-18 czerwca 2022r. na wyprawę rowerową „Wstęgą Łaby Wzdłuż Saksonii”.

W dniach od 14 do 18 czerwca 2022r. po wielu miesiącach oczekiwań i planowaniu tras wybraliśmy się na piękne pogranicze czesko-niemieckie zwane Szwajcarią Saksońską . Celem wyjazdu było poznanie walorów przyrodniczych i kulturalnych Saksonii w Niemczech oraz Kraju Usteckiego w Czechach z perspektywy naszych ukochanych jednośladów . Poruszaliśmy się wzdłuż rzeki Łaby , która w wielu miejscach meandrując tworzy piękne zakola , wąwozy oraz przełomy. Za bazę wyjazdu służył nam hotel w  miejscowości Teplice ( Cieplice ) - jednego z najstarszych uzdrowisk w Czechach , położonego u stóp pasma górskiego Rudaw. Przebieg poszczególnych tras przedstawiał się następująco :

Dzień 1 :

Jazdę na rowerach rozpoczęliśmy w miejscowości Brna i jadąc cały czas dnem doliny Łaby minęliśmy Uście nad Łabą aby dotrzeć do miasta Decin znanego z XVI-to wiecznego zamku. Po przerwie na kawę i lody pojechaliśmy dalej wzdłuż Łaby – tym razem jej lewym brzegiem . Podróżowaliśmy piękną ścieżką rowerową, podziwiając skalisty przełom Łaby przez pasmo górskie Rudaw. Po przekroczeniu granicy Niemiec ukazała się nam górująca nad całą doliną Łaby  wielka saska twierdza Königstein w której za panowania króla Augusta II Mocnego więzieni byli m.in.synowie Jana III Sobieskiego. W czasie II wojny światowej w twierdzy istniał Oflag IV B w którym więziony był m.in. gen.Franciszek Kleeberg – dowódca Grupy Operacyjnej „Polesie”. Uwieczniliśmy zapierające  dech widoki . Na wieczór wróciliśmy do hotelu z przyjemnością degustując przysmaki czeskiej kuchni w centrum Teplic.

Dzień 2 :

Z samego rana udaliśmy się naszym rowerowym busem do Miśni gdzie po wypakowaniu rowerów odwiedziliśmy słynne muzeum porcelany , którego historia sięga przełomu XVII i XVIII wieku a następnie już na rowerach przejechaliśmy do centrum Miśni. Piękne zabytki – usytuowane głównie na wzgórzu zamkowym – w tym katedra z XIII w. i zamek Albrechtsburg z XVw. powodowały , iż żal było upuszczać to piękne miejsce. Napięty program dnia wyzwolił jednak stosowną mobilizację i tradycyjnie jadąc wzdłuż Łaby dojechaliśmy do miejscowości Radebuel w której znajduje się malownicza winnica otaczająca zamek Wackerbarth. Zamek znany jest m.in. z hucznych zabaw jakie organizował tutaj dwór saksoński. Winnica wytwarza zacne wina i jest drugą najstarszą wytwórnią szampana w Niemczech. Przez okoliczne wzgórza przebiega Saksoński Szlak Wina. Po degustacji wina / w ilościach oczywiście dozwolonych / wyruszyliśmy w dalszą drogę , która zaprowadziła nas do barokowego pałacu Moritzburg z XVI w., położonego na wodzie. Pałac ten będąc centralnym miejscem spotkań łowieckich w Saksonii pełnił głównie funkcję wypoczynkową dla dworu drezdeńskiego. Na fasadzie pałacu powyżej głównego wejścia umieszczony został kartusz z herbem Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Po przejechaniu 60 km po wymagającej pagórkowatej trasie wróciliśmy na zasłużony odpoczynek do hotelu.

Dzień 3 :

Ostatnią trasę rowerową rozpoczęliśmy w miejscowości Radeberg , skąd mijając zamek Klippenstein udaliśmy się przez kompleks leśny Dresdner Heide  na drezdeńską starówkę. Przez kilka godzin we własnym zakresie poznawaliśmy pięknie odrestaurowane / całkowicie zniszczone w czasie wojny / centrum Drezna w tym kościół Marii Panny , katedrę Świętej Trójcy , późnobarokowy zespół architektoniczny Zwinger. Zauroczeni tym pięknym miastem postanowiliśmy tu wrócić aby dokładniej poznać ogrom atrakcji jakie ma do zaoferowania stolica Saksonii. Wyjeżdżając z Drezna wzdłuż brzegów Łaby na przeciwległym brzegu ujrzeliśmy trzy sąsiadujące ze sobą pałace : Albrechtsberg , Lingner,Eckberg. Po kilkunastu kilometrach i po przeprawieniu się promem na drugi brzeg Łaby dotarliśmy do pałacu Pillnitz , który August Mocny kupił dla hrabiny Cosel. Po przerwie i uzupełnieniu straconych kalorii ruszyliśmy w dalszą drogę w stronę jednej z najbardziej spektakularnych atrakcji Parku Narodowego Szwajcarii Saksońskiej czyli formacji skalnej Basteigebiet. Znajduje się tu słynny kamienny most pomiędzy ostańcami skalnymi i liczne punkty widokowe usytuowane 200 m. ponad taflą rzeki Łaby. Tym pięknym krajobrazowym akcentem zakończyliśmy poznawanie Saksonii .

Po przejechaniu ok.200 km. na rowerze , w pięknej pogodzie , w miłym rowerowym towarzystwie czuliśmy ogromną satysfakcję z odbytej podróży. Po powrocie do kraju pozostały wspomnienia a już w autobusie planowaliśmy dalsze wspólne wyprawy.

Iwonko , Danusiu , Moniko , Małgosiu , Kasiu , Martyno  , Czarku , Andrzejom , Łukaszu , Arturze , Wojtku , Jurku , Marcinie dziękuję Wam pięknie za wspólny czas.

Komandor rajdu

adw.Andrzej Leszczak

Rzeszów, dnia 22 czerwca 2022r.